
När jag idag besökte Stockholm så lade jag märke till en stor och mäktig Amarok som var utrustad med fordonslampor på både tak och vid grillen. Jag som anser mig ha en god känsla för design tyckte inte det såg klokt ut till en början. Innan jag lämnade staden fick jag syn på en Volvo som istället hade en ljusramp monterad vid grillen, väldigt diskret tyckte jag jämfört med Amaroken. Jag är inte särskilt bilintresserad men sedan jag lämnat vår underbara huvudstad så har min fascination för fordonsbelysning och ljusramper väckts till liv på något sätt. Det har gått så långt att jag nu till och med funderar på att själv skaffa mig ett par lampor för att själv montera dom på min Saab 930 men jag avvaktar tills vidare.
Extraljusramp är betydligt snyggare
Det känns som en enda stor oändlig djungel när man söker på nätet efter fordonsbelysning och man blir inte klokare desto längre man letar. Personligen tycker jag att mindre extraljusramp är att föredra före stora och klumpiga NBBn som är ganska vanligt att se på vägarna. Jag personligen är inte lika petig med själva körljuset som den estetiska biten utan för mig handlar det om utseendet i första hand, det måste se snyggt ut för annars är det inget värt!
Jag hittade en butik som heter Ljusgiganten som jag troligtvis kommer att beställa min led extraljusramp ifrån även om jag valt att avvakta tills vidare. Dom var väldigt hjälpsamma och förklarade hur olika ljusbilder kan påverka föraren under körningen. Men först måste jag skrapa ihop en budget och därefter bestämma mig ifall jag ska satsa på en ramp eller runda lampor. Jag förstår att det låter lite konstigt men en del av mig vill verkligen montera dessa lampor medan den konservativa delen av mig vill köra på som vanligt. Om du förstår dig på extraljus, ljusramper och kapslingsklass och allt vad det innebär så är du mer än välkommen att kontakta mig för att ge mig lite hjälp på traven.